Reflections from the classroom: Beyond algorithms for innovative teaching of mathematics in Panama

Authors

  • Daysi N. Jackson T. Colegio San Carlos

DOI:

https://doi.org/10.37387/ipc.v13i3.417

Keywords:

Mathematics, assessment, motivation, educational innovation, active learning

Abstract

Low performance in mathematics has significant implications for Panama's future. A poor performance in this area limits students' opportunities to access higher education and quality employment. Moreover, it hinders innovation and the development of a highly skilled workforce, which is essential for competing in the global economy. Data from national, regional, and international assessments highlight the urgent need to take action to ensure that our students acquire the mathematical competencies necessary to meet the challenges of the 21st century. Although a detailed analysis of these results is beyond the scope of this paper, the data presented are sufficient to corroborate the existence of significant deficiencies in the mastery of mathematics and justify the need to implement improvement strategies. It has been observed over the years that traditional mathematics teaching often focuses on memorizing formulas and procedures, which limits the development of authentic mathematical thinking. This essay reflects on classroom practice and shares some strategies that have been developed to make mathematics a more meaningful and enriching experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daysi N. Jackson T., Colegio San Carlos

Docente, Colegio San Carlos, Ministerio de Educación, Panamá

References

Alsina, C. (2024). Los matemáticos serios son los que no se ríen nunca: Personalidades excéntricas, pecados inconfesables, anécdotas y retos recreativos. Editorial Ariel. ISBN-10: ‎ 8434437325

Arieta Pensado, F. R. (2005). Dos modelos de metacognición: un análisis comparativo. Ergo. Nueva época. Colección Temas Selectos. (1), 11-24. http://cdigital.uv.mx/handle/123456789/36566

Bautista Villalobos, S., & Méndez de Cuellar, M. (2015). Prácticas de lectura y escritura mediadas por las Tics en contextos educativos rurales. Revista Guillermo De Ockham, 13(1), 97–107. https://doi.org/10.21500/22563202.1692

Canal DEC Fundación TERPEL Panamá. (2014, 17 de enero). Diseña el cambio Panamá 2024 [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/qCjUKuH0bjw?si=js9_xNBOxPyNWDnt

Canal Emma Castelnuovo. (2017, 14 de agosto). Claudi Alsina en Matemática realista y actual, VIII CIBEM - Conferencia [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Mn2qIuTx-9M

Canal sc@digital. (2024, 7 de noviembre). Colegio San Carlos, Décimo grado A en Proyecto Paneles Solares [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/2H5tsmHVruA?feature=sharedMinisterio de Educación de Panamá. (2010). Decreto Ejecutivo No. 810 de 11 de octubre de 2010. Gaceta Oficial Digital, No. 26,640-B. Recuperado de http://gacetaoficial.gob.pa/pdfTemp/26640_B/29951.pdf

Canal Aprendamos Juntos 2030. (2021, 19 de abril). Ibarrola, B. en Las emociones son las guardianas del aprendizaje [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=r1MJIhLtggk

Canal Aprendamos Juntos 2030. (2019). Zaitegi, N. en Educación para la convivencia y resolución de conflictos [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=nNOdDtwY1uM

Flores Samaniego, Á. H., & Gómez Reyes, A. (2009). Aprender matemática, haciendo matemática: La evaluación en el aula. Educación Matemática, 21(2), 117–142.

González Calle, B. H., Imaicela Acaro, J. C., & Bustamante Jaramillo, L. J. (2025). Desafíos e innovaciones en el aprendizaje de matemática empleando Geogebra en estudiantes de básica superior. Revista Social Fronteriza, 5(3), e–725. https://doi.org/10.59814/resofro.2025.5(3)725

Gutiérrez, J., & Agard, E. (2018). Notas para la historia de la matemática en Panamá. Revista Saberes APUDEP, 1(2). Universidad de Panamá.

Hernández Collazo, R. L. (2014). La práctica pedagógica de la matemática: El caso de profesores exitosos en educación secundaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 5(8), 51–57.

Ibarrola, B. (Anfitrión). (2021). Las emociones son las guardianas del aprendizaje [Podcast]. BBVA. https://www.bbva.com/es/podcast-begona-ibarrola-las- emociones-son-las-guardianas-del-aprendizaje/

Saito, Y. (2022). Matemáticas, necesidad primordial en Panamá. Primero deben observarse (pp. 1-18).

Published

2025-09-01

How to Cite

Jackson T., D. N. (2025). Reflections from the classroom: Beyond algorithms for innovative teaching of mathematics in Panama. Investigación Y Pensamiento Crítico, 13(3), 23–30. https://doi.org/10.37387/ipc.v13i3.417