Play as an engine of development and education in early childhood

Authors

  • Rita Liss Ramos Pérez Universidad de Panamá
  • Ida Graciela Gálvez-Amores Universidad de Panamá
  • Aarón Samuel Bracho Mosquera Universidad de Panamá

DOI:

https://doi.org/10.37387/ipc.v13i1.399

Keywords:

childhood, development, games, training, lockdown

Abstract

UNICEF data indicate that more than 1.5 billion children and young people were affected by the closure of schools around the world during the onset of the COVID-19 pandemic. Many of them took their virtual classes and socialized more and more through the internet. This made it largely impossible to interact with other children by causing this time in confinement - either totally or partially, to violate their rights to some extent. Over-exposure to technology as a form of interaction with others, especially those in cities, made them vulnerable to network hazards. In this article we will address how the games and recreation sites that were limited during the pandemic remain fundamental in the development and training of children especially in those early years of childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita Liss Ramos Pérez, Universidad de Panamá

Universidad de Panamá, Facultad de Humanidades, Departamento de Sociología, Panamá.

Ida Graciela Gálvez-Amores, Universidad de Panamá

Universidad de Panamá, Instituto de Estudios Nacionales, Panamá.

Centro de Investigaciones Científicas de Ciencias Sociales (CENICS), Panamá

Aarón Samuel Bracho Mosquera, Universidad de Panamá

Universidad de Panamá, Instituto de Derechos humanos, justicia y paz, Panamá

References

Anderson, J. (2017). La Importancia del juego en el desarrollo de la primera infancia. Obtenido de https://maguared.gov.co/wp-content/uploads/2017/06/La-importancia-del-juego.pdf

Andrade, A. (2020). El juego y su importancia cultural en el aprendizaje de los niños en educación especial. Journal of Science and Research.

Larrabure, M., & Paolicch, G. (2018). La función del juego en la infancia y las concepciones de padres, madres y docentes sobre su incidencia en el desarrollo infantil. Anuario de investigaciones.

Mangué, J., Muñoz, R., López, L., Padilla, D., & Palanca, M. (2020). Implicaciones del confinamiento infantil durante la crisis Covid-19: consideraciones clínicas y propuestas futuras. Clínica Contemporánea.

Martínez, I. (2019). El juego de aquellos que juegan; reflexión acerca de la importancia del juego y su repercursión en la participación social. Calle14, 195-202.

Ochoa-Fuentes, D., Gutiérrez-Chablé, L., Méndez-Martínez, S., García-Flores, M., & Ayón-Aguilar, J. (2022). Confinamiento y distanciamiento social: estrés, ansiedad, depresión en niños y adolescentes. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 338-344.

Solís, P. (2019). La importancia del juego y sus beneficios en las áreas de desarrollo infantil. Voces de la Educación.

Ruvalcaba, O. R., Aguirre, C. L., & Villanueva, E. M. O. (2015). Niñez y régimen disciplinario: Una mirada sociocultural a la educación de antaño. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 6(10), 1-19.

Published

2025-01-03

How to Cite

Ramos Pérez, R. L., Gálvez-Amores, I. G., & Bracho Mosquera, A. S. (2025). Play as an engine of development and education in early childhood. Investigación Y Pensamiento Crítico, 13(1), 22–26. https://doi.org/10.37387/ipc.v13i1.399